Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Vanmiddag lekker kunnen opschieten aan de grote kat:de voor- en achterbumper liggen er helemaal af!

11 stalen beugels, 4 kunststof klemmen, 20 stalen clips, een paar dozijn parkers, wat M-6 boutjes en 4 bumperbouten maatje XXL: alles is los zonder branden/snijden/hakken/slijpen, volgens de Jaguar-community schier onmogelijk...

Het sleutelwoord bij deze klus was - niet verrassend - 'roest', maar op de binnenkant van de achterbumper (en dat wist ik al) na is alles herbruikbaar :punk:

Nu een welverdiend biertje (of twee...) drinken, foto's volgen!

Link naar reactie

De bumpers zijn niet alleen van de auto af, maar ook tot hun afzonderlijke onderdelen teruggebracht, weer een paar nuttige uurtjes doorgebracht!
Vandaag werd 't wel hakken en zagen, een deel van het kleinere bevestigingsmateriaal was tè ver heen voor WD40 en spierkracht, dus kon meneer Dremel uitgebreid aan de bak... Vandaag weinig tegenvallers, behalve dat de zijkanten van de achterbumper door de een of andere :rant: 'gebodged' zijn zoals de Britten 't noemen: in plaats van een roestende beugel te vervangen zijn er een paar gigantische parkers doorheen gejast. De chroomdelen kan ik redden, beugels ga ik opnieuw maken, maar de kunststofdelen zijn een gevalletje fubar. Eigenlijk pas de eerste tegenvaller tot nu toe, maar gelukkig zijn die onderdelen goed en betaalbaar gebruikt te krijgen (want: kunnen niet wegroesten).

Voor de volgende etappe gaat-ie weer met zijn pootjes omhoog, dan kunnen de voorspoiler en de zijpanelen eraf. Dat wordt spannend: ik weet niet wat ik onder die zijpanelen ga aantreffen, maar er is een reële kans dat het begint met een 'R' en rijmt op 'hoest...

En weer wat plaatjes natuurlijk:

8315606706_7bbe0d3a0e_k.jpg
Dankzij eBay voor een prikkie het hele documentatiepakket compleet!

8315783202_8d2cee45d1_k.jpg

De achterbumper komt los! De steunen aan de zijkant zijn ver heen, daarvoor worden nieuwe gemaakt.

8315786700_7ab3772270_k.jpg
Roest, zei u? Clips van de voorbumper: worden gezandstraald en opnieuw gecoat, er zit nog voldoende staal onder het roest!

8314728151_5f190cac77_k.jpg
De bumperkern van de achterzijde, met de rubber buitenbumper er nog om

8314725853_8fc7fb4148_k.jpg
En na een rondje staalborstel: roest in volle glorie!

8315781930_a39a4f56d8_k.jpg
Bumperkern voorzijde: deze is gelukkig wel 'hard' en heeft alleen oppervlakteroest

8315774078_d69d57ff65_k.jpg
Bumpersteunen zijkant achter: nieuwe stalen plaatjes voor maken en dan kunnen ze weer even mee...

8314731989_01e123254a_k.jpg

Kaal neusje zo... De onderspoiler en de zijpanelen zijn al bijna helemaal los

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Waarschijnlijk werd aan de kwaliteit van het drukwerk meer aandacht besteed dan aan de kwaliteit van de auto's

Daar kon je [zucht] wel eens gelijk in hebben, Jeroen... Het is ontzettend mooi uitgegeven, met tussen de hoofdstukjes in het handboek een historie-van-Jaguar met illustraties van hun bijzonderste modellen, het merk in reliëf in alle kaftjes geperst én een 'part number' op ieder afzonderlijk stukje papier.

Amusant om te zien dat sommige opties (zoals passagiersairbag, alarm) níet in het boekje staan, dat uit hetzelfde jaar komt als mijn roestbak Jaguar, maar wél op m'n auto zitten... Ik begin haast te denken dat ze hetzelfde papier een metaalcoating hebben gegeven, en dat voor het bevestigingsmateriaal en de bodemplaat hebben gebruikt. <_<

Link naar reactie

LOL

Pim, speciaal voor dit topic kom ik regelmatig ff langs....

Veel sleutelplezier :lol:

Link naar reactie

Veel sleutelplezier

Dank, Ralf! Het blijft 'slow but steady', maar vooruitgang is er nog steeds...

Dit weekend ben ik begonnen met de motor tussen stationair en 2000rpm warm te laten draaien, zodat ik motor- en bakolie (weer) kon vervangen. De 'oude' olie begint langzamerhand minder zwart te worden, onbegrijpelijk dat er bij zó'n auto zelfs op het simpelste onderhoud beknibbeld is!
Het versnellingsbakcarter is er nog maar een keertje afgegaan (een eitje, dankzij het eerdere schoonmaakwerk), en opnieuw van binnen schoongemaakt. Er zat weer 'afzetting' op de magneten, maar verwaarloosbaar vergeleken met de vorige ronde.
Versnellingsbakfilters zijn gelukkig niet duur, dus er is weer een verse ingegaan. Met deze set oliën/filters gaat-ie rond de twee tanks rijden (+/- 1500km), dan wordt de boel wéér vervangen, en gaan er wat (Forté-)additieven in voor het 'top end' van de motor en de versnellingsbak. Waarschijnlijk krijgt-ie tegen die tijd ook nog een 'flush' van het koelsysteem, baat het niet dan schaadt het niet...

Tussen de bedrijven door is het Peppie-en-Kokkie aftermarket alarm zo goed als uitgebouwd, als ik met het interieur aan de slag ga worden de laatste draadjes en andere frutsels verwijderd.

Het ontmantelen van de 'wings' is bijna klaar, maar voor de laatste loodjes moeten de wielen eraf. Da's in een smalle garage even prutsen, en met een vol weekend op komst wordt dat later deze maand. Het is op dit moment tè druk om door de week nog aan het klussen te gaan :-(
Afhankelijk van wat ik onder die zijpanelen tegenkom wordt dit het laatste stuk "slopen", en ben ik daarna van nare verrassingen verlost. Hoop ik dan....

Over nare verrassingen gesproken: ik ben het underseal systematisch aan het nalopen, en overal waar het bobbelt of loslaat ga ik het met een schraapstaal te lijf.
Dat heeft helaas twee nieuwe las-kandidaatjes opgeleverd, en plek drie (moet ik van de bovenkant nog checken) kan het met een beetje geluk met een nieuwe laag coating af. Vergeleken met de gaten in de vloer is dit klein bier, een bevriende constructielasser gaat zich hier op uitleven.


En naast het sleutelen tóch maar een paar dingetjes gekocht:
- de roemruchte "Andy-bracket". Een ex-Jaguar-techneut heeft een beugel gemaakt die de positie van je krukassensor verandert. Die veranderde positie vervroegt je ontsteking met 5 graden, wat zowel beter verbruik als meer 'oomph' oplevert. Beide verbeteren afhankelijk van omstandigheden met 5-10%.



- zijdelen voor de vern##kte achterbumper, dankzij eBay voor een fractie van een fractie van de nieuwprijs.

8353695563_5f95e23776.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Ik heb dit net even in alle rust eens doorgelezen. Wat een project zeg! Hulde :clapping:

Maar wat me toch echt bijblijft is de kwaliteit, of beter gezegd het gebrek aan, van deze Jaguar. Een auto die in 1994 voor iets minder dan 200K gulden in de showroom stond. We zijn nu nog niet eens 20 jaar verder (18 om precies te zijn). Maar als ik naar jou foto's kijk, dan krijg ik de indruk dat deze auto een stuk ouder is. De plaatjes van de Jag doen me aan de onderwaterfoto's van de Titanic denken. Ik heb echter de indruk dat de Titanic er momenteel beter bij ligt. Deze ligt al bijna 100 jaar op 10 kilometer diepte. Met minder roest dan deze Jaguar van slecht 18 jaar oud :sCo_chinscratch:

Hoe dan ook, ik heb er alle vertrouwen in dat je hem weer in top staat gaat brengen. Succes!

Link naar reactie

..ware hobbie...

Een van vele hobby's, vandaar dat het langzamer gaat dan ik eigenlijk wil...
Dit weekend 'moet' ik serieus koken voor een groep smulpapen plus een deuk slaan in m'n voorraad oude wijnen, én staat er een kleinschalig, Z-gerelateerd samenzijn in de agenda. Hup, daar gaat je netto sleuteltijd! :)

Eind december neem ik vrij om wat meer vooruitgang te boeken. Mijn doel is nog steeds om 'm volgend voorjaar/zomer op de weg te hebben.


Wat een project zeg!
Maar wat me toch echt bijblijft is de kwaliteit, of beter gezegd het gebrek aan...

Dank!

En een terechte conclusie: de kwaliteit van sommige onderdelen is bedroevend slecht, helemaal als ik 'm vergelijk met mijn Z3, die maar 3 1/2 jaar jonger is.
Het lijkt erop dat de productiekosten van de 'heritage'-aspecten als ingelegd hout en leer (beide overigens wél in goede conditie) zó veel geld opslokten dat er daarna tot op het laatste schroefje bezuinigd is. Bijna ieder metalen bevestigingsmiddel is meer of minder door de roestwurm aangevreten, alle 'standaardmaatjes' vervang ik dan ook door verzinkt of RVS, de 'afwijkende modelletjes' worden ontroest, schoongemaakt en ingevet vóór ze terug gaan.

Tel bij dat derderangs materiaal de ontwerpfouten die door de decennia heen nooit zijn opgelost (gebrekkige waterafvoer, carrosseriedelen die vollopen met prut, een onnodig complex ventilatiesysteem) en succes is gegarandeerd <_<

Daarentegen: een auto uit de vroege nineties ZONDER elektrische gremlins: dat zie ik bij menig oude BMW (dode pixels, airbaglampjes, kachelmotoren, ...) niet zo snel gebeuren. Ik heb van één relais de pootjes schoongemaakt, één zekering vervangen, en dat was het. :clapping:
Iedere elektrische functie/optie werkt, en sinds de demontage van de voorbumper weet ik dat zelfs het kapotte-lampjes-waarschuwingslampje het doet: dat reageert al op een niet-functionerend (of in mijn geval: afgekoppeld) knipperlicht!

Ik ga stug door met sleutelen, en iedere kleine 'fix' levert een boel voldoening. Over een paar weken zijn de voor- en achterbumpers helemaal gerestaureerd, daar verheug ik me nu al op. aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Toch heb ik even een vraag, waar heb je die hydraulische liftjes vandaan?

Dank! Ik heb jouw 7-serie- en rest-van-het-wagenpark-perikelen via het forum ook gevolgd, het 'respect' doet een beetje blozen :blush:

De oprijbruggen komen hier vandaan. Laat je niet afleiden door de specs, die kloppen namelijk niet... <_< Ze doen 900 kilo per stuk, ofwel het equivalent van een Jaguar, en/of een 740 :). Met een rolbedje voldoende speelruimte voor zo'n beetje iedere klus die je vanaf de onderkant moet doen...

Link naar reactie

En altijd borgen...

Ab-so-luut, Henk! 1800 kilogram valt niet te onderschatten!

De bruggetjes hebben een mechanische 'lock-out', maar ik hanteer Jopie Stalins motto: "vertrouwen is goed, controle is beter".

Behalve de lockout gaat er dus ook een setje anderhalftons assteunen onder, plus blokken achter de achterwielen. Eerder kruip ik er niet onder...

Link naar reactie

Owww, ik ben bekend? Dat had ik niet verwacht. Natuurlijk loop ik niet met mijn hoofd begraven in het zand rond maar bedankt voor het tegencompliment!

Veiligheid heb ik hoog in het vaandel, ik kruip nooit onder een auto zonder die dubbel te stutten. Daarvoor gebruik ik 3-tons assteunen en laat ik altijd de krik erbij staan. Wel goed dat het nog even aangeroerd wordt, er zijn al te veel mensen onder hun hobby overleden. Het is niet leuk om naar een begrafenis te gaan van een BMW7Forum lid van 23 jaar die "even" een klusje onder de auto wilde doen.......

Hartelijk bedankt voor de link, ik ga ze direct bestellen! Wel 4 stuks zodat ik de hele auto omhoog kan brengen. In het voorjaar ga ik een garage bouwen waar een echte 4-kolom brug in komt, tot die tijd zal dit heel best gaan voldoen. Een rolbedje gaat het niet worden, tot de garage klaar is staan mijn auto's in het grind.....

De rede dat ik ernaar gevraagd heb is dat ik mijn schade 740 ga ontmantelen, ik heb al een roest- en schadevrije bodyshell gevonden waar alles opnieuw ingebouwd gaat worden. Als het project klaar is moet de 740 uit 1997 beter dan nieuw zijn. Dat betekent ook dat ik de motor ga reviseren, het blok loopt nog als een zonnetje maar er staat al 306.000 km op. Verder zal ik jullie niet vermoeien met de details. Echter, als er animo voor is kan ik wel een reportage maken van de voortgang.

Nogmaals hartelijk dank voor de link!

Nico.

Link naar reactie

Begrepen, ik zal mijn 740i project gaan beschrijven.

Toch wel irritant dat ik ook een Z3 Coupé heb die eigenlijk nooit problemen heeft, ja die aanrijding met het hert... Technisch is er zo goed als niets op aan te merken.

Link naar reactie

Als het project klaar is moet de 740 uit 1997 beter dan nieuw zijn.

En nog een geïnteresseerde: een topic over dat project zal ik zeker volgen!

Ik kan je op een blaadje geven dat je minder roest gaat tegenkomen dan ik met mijn 4-deurs limousine, succes!!!

Link naar reactie

Ga ik doen, jullie zullen onverdund het hele verhaal krijgen inclusief foto's.

Nu weer terug naar het originele topic.

Ik heb 4 van die brugjes opgehaald en mee naar Frankrijk genomen. Mijn hartelijke dank voor de tip!

Het zal even gaan duren maar in de tussentijd ga ik dit topic niet verder vervuilen.

Ik ben benieuwd hoe het met de Jaguar verder gaat. Één van mijn favorite auto's wat model en klasse betreft. Voor mijn vrouw is het altijd al de ultieme auto geweest tot ik voor haar een Z3 Coupé gekocht heb. :clapping: Dat wil overigens niet zeggen dat ze geen warm hart heeft voor "de grote poes".

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.