Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...

Eindelijk heb ik eens wat meer te melden dan een uitbreiding van de onderdelenvoorraad...

 

Al gebiedt eerlijkheid me te vertellen dat er wéér nieuwe spullen zijn binnengekomen: Polybushes voor de radius arms aan de achteras.

Die worden 90 graden verdraaid ten opzichte van origineel, zodat "axle tramp" (ik houd me aanbevolen voor de Nederlandse term 😉) geminimaliseerd wordt.
Een trucje afgekeken van de Aston Martin DB7, waarvan het onderstel grotendeels gelijk is aan de XJS... 

 

49752755281_cfa0d99c72_n.jpg

 

Ook nog een setje bankschroefverfraaiïng, eveneens van Polybush:
49753085702_01184cb19c_n.jpg


Die laatste kwamen net op tijd voor een leuke klus: aanpassen van de luchtfilterhuizen aan de Mobeck Tekniske inlaatkelken, maatje XXL: 

 

49753085642_8fd573cb7f_n.jpg

 

49752218713_996367bb5d_n.jpg

 

49752218568_140802633e_n.jpg

 

49752755056_02ce560e63_n.jpg

 

49753085492_df4eb23a06_n.jpg

 

Volgende stappen: zandstralen en coaten, kelken in de luchtfilterhuizen kitten en 't hele gedoe inbouwen...

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator
19 uren geleden, pimgmx zei:

Ook nog een setje bankschroefverfraaiïng, eveneens van Polybush:
49753085702_01184cb19c_n.jpg

 

 

Los van al het fraais dat er aan de XJS wordt gedaan; dit zie ik ook wel zitten! up: Waar heb je die besteld?

Link naar reactie
  • Administrator

^Thanks!  Shipping inderdaad wel een punt; op grofweg GBP 15 komt er daar nog eens grofweg GBP 22 aan shipping bij ... Ik ga eens even verder zoeken!

Link naar reactie

HBM is echt het eerste waar ik kijk als ik (garage)gereedschap moet hebben. Soms kan je uit meerdere kwaliteiten kiezen. Pas als ze iets niet hebben of ik vind het niets, kijk ik verder op het web. En het is niet ver van m’n werk dus makkelijk iets af te halen.

 

Is er nog veel werk aan de Jag?

Link naar reactie
20 uren geleden, Ewout zei:

Is er nog veel werk aan de Jag?

Écht werk niet veel meer.

 

De buitenkant is vrijwel af, op nieuwe badges en afstellen van de motorkapsluiting na.

 

Motorisch/mechanisch is alles op orde, eigenlijk ’moeten’ er alleen nog wat dingen in het interieur: dashboardpaneeltjes opnieuw fineren, pookknop bekleden. kleine reparatie aan de bestuurdersstoel.
 

Verder wordt het een combinatie van preventief onderhoud (o.a. brandstofslangen vervangen, nieuwe injectie-kabelboom maken, injectoren ultrasoon reinigen), maar vooral upgrades/modificaties.

 

Die laatste categorie is een hele waslijst, maar wordt stapsgewijs uitgevoerd, net zoals ik dat ooit bij onze Z3 heb gedaan:

 

- onderstel: veren, verstelbare schokdempers & bijbehorende rubbers, dikkere stabilisatorstangen voor/achter, verbeterde ‘radius arms’;

- bumpers: US-spec vervangen door Europese exemplaren;

- remmen: preventieve revisie van de achterklauwen (want ‘inboard’), RVS remslangen, verbeterde ontluchtingshardware voor de achteras;

- differentieel: gereviseerd exemplaar als betere match voor de handbak;

- airco: upgrade naar R134a;

- inlaatsysteem: inlaatkelken, filters, gasklephuizen, ECU, XJR-S radiatorbalk met extra air ducts:

- performance: ‘air pump’ en alle bijbehorende loodgieterij demonteren, dynamo verplaatsen naar lokatie luchtpomp voor betere airflow;

- koeling: koelslangen vervangen door siliconen, ventilator vervangen, upgrades van kleppen/kranen/ontluchters, ...

 

Ik ben nog wel even bezig dus! 😇

 

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie

Toch wel geruststellend dat er nog steeds een kluslijstje overblijft. Want als het lijstje te klein is dan loop je - als het bij jou net zo gaat als bij mij - groot risico dat er weer een vierwielerproject bij komt 😀

Link naar reactie
43 minuten geleden, timewa zei:

Want als het lijstje te klein is dan loop je groot risico dat er weer een vierwielerproject bij komt

Er nóg meer blik bij zou zo maar op een echtelijke lynchpartij kunnen uitdraaien...

 

Aan de ‘near mint’ XJ moet nog het een en ander gebeuren, de Italiaan wacht vol ongeduld op een interieurwissel en de Lightweight heb ik nog steeds niet verkoopklaar gemaakt... 

 

Keuzes, keuzes, keuzes... 🤔

Link naar reactie

Je moet voor jezelf even uitzoeken waar de threshold ligt voor die echtelijke lynchpartij.

Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat ik onder de 5 auto's moet blijven, dan blijft het min of meer veilig.

Link naar reactie

Ik weet proefondervindelijk dat de pijngrens rond de 6-7 ligt. 😎

 

Dit jaar wordt de ‘voorraad’ gereduceerd tot 5 (1x sloop, 1x verkoop), mocht No.5 óók de kudde verlaten, dan heb ik al wat anders op het oog...

Link naar reactie

Da's een mooi getal Pim, 6 a 7. Daarbinnen kun je best prima manouvreren en jezelf bezig/happy houden lijkt me.

 

Mijn vrouw is helemaal geen fan van de Z4, ze vindt open rijden maar niks helaas. Laatst samen toch even een open ritje gemaakt, en even bij de Intratuin gestopt.

 

"O wat een mooie fruitboom, die nemen we mee!" - Dus zij met de fruitboom op schoot in de open Z4 op de bijrijderstoel, en zo zijn we naar huis getuft.

Veel leuke reacties onderweg op zo'n klein cabrio'tje met een paar meter boom er bovenuit.

Is toch ook weer niet zo heel raar om af en toe je boompjes even uit te laten en er een ritje mee te maken? 🙂 

 

 

  • Haha 4
Link naar reactie
Op 11-4-2020 om 10:27, pimgmx zei:

Ik ben nog wel even bezig dus! 😇

 

Tja, dat kan wel zijn,  maar wij zouden toch graag al eens een paar mooie showfotos willen zien.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Geplaatst: (aangepast)
Op 12-4-2020 om 08:58, pimgmx zei:

Dit jaar wordt de ‘voorraad’ gereduceerd tot 5 (1x sloop, 1x verkoop)

Één schaapje heeft vandaag de kudde verlaten, de sloper is de komende weken voldoende 'kaalgeplukt' om afgevoerd te worden, 

 

Behalve onderdelen- en autohandel ben ik ook bezig geweest met dit project...

 

Ik heb de originele antenne uit elkaar gehaald, waarna ik de diagnose 'kaputt' kon stellen:

 

49872978578_05445eaa27_n.jpg

 

49872978698_a9272b70cc_n.jpg

 

Gelukkig bestaat de fabrikant (Hirschmann) nog, en heb ik intussen een nieuwe antenne kunnen bemachtigen.

Voor de ultieme OEM-look ga ik proberen de nieuwe hardware in de oude kunststof behuizing te knutselen, een leuk klusje voor aan de keukentafel!

 

Daarna heb ik m'n aandacht verlegd naar het interieur.

Om te beginnen de radio eruit: ik had het serienummer nodig om een veiligheidscode te kunnen bemachtigen...

Dat leverde goed nieuws op: alle bedrading achter de radio is origineel én onverprutst, dat heb ik helaas wel eens anders meegemaakt!

 

49873822097_5ec1c73f7b_n.jpg

 

Het wordt puzzelen om aan een radiocode te komen; de bekende 'unlock'-websites ondersteunen alleen maar hardware uit de late jaren '90, niet dit soort antiquiteiten...

Tijdens een reis naar US van een paar jaar terug heb ik een identiek exemplaar kunnen vinden, mét code. Die kon dus mooi even aan de kabelboom, en wist zelfs zonder antenne een soort-van-OK geluid te produceren!

 

Met het verwijderen van de radio begon ik lekker op stoom te raken, daarna heb ik al het slechte fineer en de voorstoel gedemonteerd.

Voor het fineer is een setje uit UK onderweg, de linkerbies van de voorstoel was gesprongen en wordt door een lokale bekleder opgeknapt.

 

49873820997_af816264a0_n.jpg

 

49873821437_9e151bdac3_n.jpg

 

49873510531_980aab78b9_n.jpg

 

De bestuurdersstoel had nog een inwendige verrassing: de luchtslangen voor de 'lumbar support' waren vergaan en op meerdere plekken gebroken.

Een bezoekje aan de lokale hydrauliek-/pneumatiekgroothandel loste dat snel op, met een meterprijs van EUR 1,50 eindelijk weer eens een betaalbare reparatie! 

 

49873819617_f9c2abb75e_n.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • Administrator

Heb jij de Landrover meegenomen Ewout?

 

Lekker bezig Pim. Vooral die lumbar support zal een meevaller zijn geweest. Die systemen zijn volgens mij sowieso vrij beperkt houdbaar; bij mijn E91 uit 2011 liep die van beide voorstoelen in 2016 ook al binnen een kwartiertje weer helemaal leeg. Pakkingen overleden ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.