Ga naar inhoud

Koplampen Z4 afstellen voor links rijden in o.a. GB


Alpiemeltje

Aanbevolen berichten

Aangezien ik maandag voor een weekje met de Z4 naar Engeland ga, heb ik mij even verdiept in het afstellen van de (xenon)koplampen voor het links rijden. De standaard instelling voor rechts rijden verblindt in GB je tegenliggers.

Het instructieboekje geeft aan dat de koplampen zijn voorzien van een hendeltje waarmee je de reflectorspiegel kunt verstellen. Na enig zoek en priegelwerk blijkt het een prima systeem.

Je opent het bovenste luik in het spatscherm en verwijdert daarna de kap op de achterkant van het koplamphuis door de metalen beugel weg te draaien. Links naast de xenonlamp zit een plat hendeltje dat omhoog of omlaag gezet kan worden. Voor NL staat die standaard omhoog, en door hem omlaag te drukken wordt de koplamp ingesteld voor links rijden.

Zowel bij de linker als de rechter koplamp zit het hendeltje links naast de kap op de achterkant van de xenonlamp. Zorg wel dat het contact uit staat want je wilt geen klap van de hoogpanning van de xenonlamp krijgen! Daar staat namelijk ca. 30.000 Volt op!

Het gaat eerlijk gezegd verreweg het makkelijkst als je de voorwielen demonteert. Dan heb je er goed zicht op.

Het glas van de lampen afplakken met zwarte tape is dus niet nodig. Handig om te weten lijkt me.

 

koplampen (1).jpg

 

 

Foto van de rechter koplamp!

koplampen (2).jpg

 

 

Aangezien ik toch lekker bezig was heb ik ombouwset voor het stuur rechts er ook maar ingezet. Is best handig voor de komende week! :cynical:

stuurrechts.thumb.jpg.053d300bdcea917c1173cb55f7807b6e.jpg

aangepast door JK-Z4-3.0i
  • Like 2
Link naar reactie

even een domme vraag misschien, betekend dit dat je dus ook gewoon rhd koplampen kunt kopen en in je Z4 zetten ?

Er bestaan dus geen LHD en RHD koplampen. Ze zijn allemaal identiek, en met het hendeltje stel je ze in voor het land waar je rijdt.

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.