Ga naar inhoud

Linnen kapje, hoe zit het?


RobC

Aanbevolen berichten

Ik haalde vandaag de HT er af en ontdekte dat er iets niet in orde is. Aan 1 zijde, bij het voorraam, is de bevestiging van de bekleding van het linnen dakje los. Er zit daar een veertje en een touwtje en het touwtje hangt er bij.

Aan de zijde die in orde is, kan ik zien dat het touwtje met daaraan het veertje in een vast blokje zit. Maar hoe? Hoe maak je het touwtje vast aan het blokje? Ik kan dat niet zien.

Wie weet het? Is er ergens een afbeelding van te vinden of heeft iemand die afbeelding?

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ja. Daar. Het probleem is lastig te omschrijven. Als je mijn bericht heel aandachtig leest, moet duidelijk zijn waar en wat het probleem is. Super, als jij het probleem (ik begrijp: ons probleem) beter kunt omschrijven doe dat dan, svp.

Link naar reactie

Is het zogenaamde 'spankoordje'. Zorgt ervoor dat het linnen van de kap netjes strakgetrokken wordt bij openen en sluiten, zodat het linnen niet opgevouwen ergens tussen komt te zitten.

Was bij mij ook kapot, is onder garantie gerepareerd. Het leek mij een flutklusje voor de dealer en hij reageerde ook alsof ie het vaker had gedaan...

Volgens mij heeft de dealer standaard reparatiesetjes voor dit koordje.

Link naar reactie

Dit koortje moet inderdaad gespannen blijven: het loop van de kap door een metalen blokje en zit dan aan een veertje vast. Het knoopje of verbindingsstukje waarmee het door het veeroogje loopt is kapot en moet inderdaad simpel te repareren zijn.

Ik heb er net weer naar gekeken en denk wel dat ik het zelf kan doen. Je hebt alleen weinig grip op het korte touwtje.

Link naar reactie
Ik heb er net weer naar gekeken en denk wel dat ik het zelf kan doen. Je hebt alleen weinig grip op het korte touwtje.

Er zitten een paar gaatjes in het metalen blokje. Door een van die gaatjes moet het touwtje. Dan een knoop in het touwtje, neem ik aan??

Na reparatie zou je dus vanaf het blokje gezien de volgende volgorde moeten hebben:

Blokje (waar het touwtje aan vast is gemaakt), touwtje, veer (met dus aan 2 zijden touwtje). touwtje. Het staat hier een beetje stompzinnig, maar 't is om een goed beeld te hebben. Jij begrijpt wel wat ik bedoel omdat je hetzelfde probleem hebt.

Link naar reactie

Nee Rob, er moet geen knoop in want dan knapt het als je het dak open of dicht doet. Als het goed is hangt er lokaal ergens een veertje van een cm of drie los. Daar moet het touwtje aan bevestigd worden. Ik moet helaas zo weg, maar zal indien nodig even een foto maken.

Kijk uiteraard ook even naar de andere kant van je dak; als het goed is zit is daar de situatie als het moet zijn.

Edit: Ok, dan maar iets later weg B)

Twee plaatjes: Eén met de juiste situatie en één waarbij het los is gegaan. Ik heb het sterke vermoeden dat het bij jou ook zo kapot is, want het lijkt me het zwakste punt.

Met even een korte schets hoe het weer vast moet. Lastigst om het uiteinde te fixeren. Misschien smelten of lijmen? OF met prusten een knoopje inleggen.

touwtje.JPG

touwtjegoed.JPG

Link naar reactie

Je hebt helemaal gelijk: bij mij is dat exact de situatie!

Wel, 't zal effe prutsen zijn, maar dit moet te doen zijn, zonder dealer.

Ontzettend bedankt voor de genomen moeite!! Ik hoop dat je niet al te laat was?

Link naar reactie

Super, ik ben er mee bezig geweest. Op zich is het inderdaad simpel. Met een beetje prutswerk krijg je het touwtje eerst door het ene en dan door het andere gaatje. :drank:

Maar dan begint de ellende: je krijgt er als je het touwtje aan het veertje vastzet met veel moeite slechts één knoop in. Het touwtje is dusdanig kort dat een tweede knoop over de eerste als zekering beslist niet te doen is. :blink:

Eén knoop leek echter voldoende, leek vast te zitten. Voor elkaar, dacht ik. :drank:

Tot ik het dakje dicht deed: knap, knoop los. En dus niets opgeschoten. B)

Toch maar een ritje naar de dealer, deze week. Ben benieuwd hoe ze dat voorelkaar maken. :lol:

Link naar reactie
Het touwtje is dusdanig kort dat een tweede knoop over de eerste als zekering beslist niet te doen is. B)

Een stukje krimpkous om de knoop heen smelten? Of omwikkelen met koperdraad?

Link naar reactie
Het touwtje is dusdanig kort dat een tweede knoop over de eerste als zekering beslist niet te doen is. :blink:

Een stukje krimpkous om de knoop heen smelten? Of omwikkelen met koperdraad?

Dat klinkt niet verkeerd! B)

Link naar reactie

Rob, bedankt voor het aanslingeren van het probleem.

Super, bedankt voor de oplossing.

Ik heb dit aan beide kanten en heb het maar zo gelaten, omdat ik eigenlijk alleen maar open rijd. Maar nu ik weet hoe het moet, ga ik eerst de 2 veertjes scoren en dan fijn aan het prutsen!

Michiel.

Link naar reactie
  • 4 weken later...
Is het zogenaamde 'spankoordje'. Zorgt ervoor dat het linnen van de kap netjes strakgetrokken wordt bij openen en sluiten, zodat het linnen niet opgevouwen ergens tussen komt te zitten.

Was bij mij ook kapot, is onder garantie gerepareerd. Het leek mij een flutklusje voor de dealer en hij reageerde ook alsof ie het vaker had gedaan...

Volgens mij heeft de dealer standaard reparatiesetjes voor dit koordje.

Is inmiddels bij de dealer gerepareerd.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.