Ga naar inhoud

Elektronica-problemen?!


GEN3Z3

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb een aantal problemen met mijn Z3:

- Op een dag is de motor een aantal keer uitgevallen als ik schakelde en het batterij-lampje ging branden. Dit doet hij nu al enkele dagen niet meer maar ik geloof niet in een probleem dat zichzelf oplost.

- Mijn zijramen gaan niet meer op of neer. Aan de bestuurderskant blijft het motortje geluid maken maar het raam blokkeert net iets vóór de volledig gesloten stand. Met als gevolg dat het kan binnen regenen omdat het raam 2mm open staat.

Zodra ik het contact aanschakel, blijft het motor'tje ook lawaai maken. Ik heb ook een hard geluid gehoord dus ik veronderstel dat er iets stuk gesprongen is...

- De dashboardverlichting die de ene dag perfect werkte doet het nu niet meer.

- Als de buitenverlichting per ongeluk aan blijft staan, hoor ik geen waarschuwingssignaal meer. Dat deed'ie volgens mij vorige week wel nog.

- En als kers op de taart wilde ik gisteren mijn ruitensproeier even aanzetten en nu gaat hij niet meer uit! De vloeistof is er al helemaal uitgespoten en mijn ruitenwissers blijven maar in hoge stand op en neer gaan zodra ik het contact terug aanschakel.

Het gekke is dat al deze problemen, behalve dat van het raam, zijn begonnen nadat ik (met succes) het lampje van de binnen verlichting en (zonder succes) het lampje van de assenbak vervangen heb.

Kan dit er mee te maken hebben? Ik heb geen gekke dingen gedaan, gewoon het defecte lampje er uit gehaald en vervangen door een nieuw lampje.

Is dit een kortsluiting? Zo ja: waar? wat moet er uit of wat moet vervangen worden? (en hoe is dit ontstaan??)

Alvast bedankt!!

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zonder in mijn glazen bol gekeken te hebben kan ik zondermeer 2 dingen vaststellen:

  • Je hebt een Z3
  • Je hebt iets gedaan waardoor het "mis" gegaan is

Wat ik wil zeggen is dus, dat er voor een probleem wel handig is als je vermeld welk bouwjaar en uitvoering de ZZZ is.

en ik zou me richten op de laatste onsuccesvolle operatie die je hebt uitgevoerd.

Tenslotte nog welkom op dit forum en even voorstellen met wat pica's wordt vaak wel gewaardeerd.

Link naar reactie

Hallo!

De uitgebreide voorstelling komt er nog wel aan hoor, maar heb een beetje teveel frustratie door dit wagentje, om mijn happy zelf voor te stellen:-).

Enkel het binnenlampje vervangen, en dat werkt prima..

Het betreft een 1.8 Z3 van '96.

Groetjes,

Link naar reactie

Je kunt hier de elektrische schema's downloaden.

Verder zou ik me eerst richten op je laatste actie van het asbaklampje, weelicht dat deze ergens sluiting maakt o.i.d.

Anders wordt dit moeilijk om op afstand hier een mogelijke oorzaak voor te gaan aanwijzen.

Link naar reactie

Beste Gen3Z3,

Ik heb even snel in de schema's gekeken, maar ik zie niet direct een samenhang in je problemen, wat overigens niet betekent dat die er niet zou zijn. In ieder geval zijn alle door jou genoemde onderdelen separaat gevoed en gezekerd vanuit de P90 module (front power distribution box). Loop in ieder geval de volgende zekeringen na: 3, 14, 33, 36, 37, 43 en 44.

Je dashverlichting zal waarschijnlijk samenhangen met de lichtschakelaar (die nogal eens kuren vertoont) en dat hangt weer samen met de asbakverlichting (die alleen brandt als je je koplampen aan zou doen) en die lichtschakelaar zet ook het waarschuwingssignaal op standby. Kortom, check zekeringen 22, 23, 25, 33, 37 en kijk die schakelaar goed na en vervang hem zonodig, dan zijn die drie problemen waarschijnlijk opgelost.

Je ramen lijken me, zoals je zelf ook zegt, duidelijk een separaat probleem. Dat het motortje blijft draaien zou ik zoeken in de schakelaar. Voor de rest: deurpanelen verwijderen en kijken!

Ook het circuit/de schakelaar van de wiper/washer staat kennelijk op 'aan'.

Nou ja, het zijn zo wat suggesties om verder te zoeken. En in het geval van electrische problemen: pak de schema's en een multimeter en werk methodisch alles af, dan kom je er meestal wel uit.

Groet en succes!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hallo!

Ik heb een nieuwe verlichtingsschakelaar en ruitenwisserhendel geplaatst. Zekeringen zijn nagekeken, issue blijft. Nog steeds geen dashboardverlichting, en de ruitenwissers blijven wissen, de ruitensproeier blijft ook werken. Heb de stekker van de ruitensproeier uitgetrokken zodat het pompje niet weer stuk gaat, want deze heb ik ook moeten vervangen). De zekering is eruit nu, het weer is toch goed... Maar zo kan het niet blijven duren, volgens diverse internetbronnen kan het ook de module van de ruitenwisser zijn, deze zou zich achter het handschoenkastje bevinden?

Iemand nog suggesties?

Groetjes,

GEN3

Link naar reactie

Ik gok ook op de module van de ruitenwisser, in het schema lopen wel alle gestoorde elementen via deze module (A51 uit het schema) en zit inderdaad achter het handschoenenvakje.

Op blz 218 van eerder genoemde elektrisch schema (pdf) staat de precieze locatie. Op blz 120 staat desbetreffende schema.

Link naar reactie

Gewoon alle schroeven die in en rondom het handschoenkastje zitten losdraaien (ook de 2 van de zijflap van het console),

maar eerst het plastic deel bij het voeteneind verwijderen, dit zijn 3 plastic schroeven

een kwarts slag draaien en dan zijn ze los.

Nu kun je dit plaatje verwijderen, zit nog wel aan een kant vast ge-clipt.

Link naar reactie

Gen3z3,

Kijk gelijk je aardpunten na in de buurt van je dashboardkastje. Als deze los zitten, of gecorrodeerd zijn door vocht hebben maken deze ook slechte verbindingen. Er zitten er zowiezo 2 een net boven de bekleding en de ander erachter. Voel gelijk even of het schuimrubber nat is door het wat naar voren te halen, is dat het geval dan heb je water lekkage, en misschien daarom wel ineens zoveel elektrische storingen. Dat schuimrubber is het makkelijkst naar voren te halen door naast het dashboardkastje ook het speaker paneel lost te draaien( kwart slag met platte schroevendraaier) dan kan je gelijk makkelijker bij je aardpunten.

Succes met al de materie waar je last van heb

Groet

Leon

Link naar reactie

Yep waarvan een onder de bekleding. Het verklaart niet al je problemen, maar als je toch je dashboardkast eruithaalt wel het controleren waard.

Slechte massa zorgt wel vaker voor storingen bij auto's, maar het hoeft het in dit geval niet te zijn.

Link naar reactie
  • 11 jaren later...

Hallo, goede avond. Sinds vanavond heb ook ik elektronica problemen.

Van mijn Z3 van 1997 brand steeds de 30A zekering door. Krijg het probleem niet gevonden. Iemand ervaring met dit probleem? Heeft iemand suggesties waar het het probleem moet zoeken?

Verneem het graag.

Mvrgr Walther 

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Walther zei:

Hallo, goede avond. Sinds vanavond heb ook ik elektronica problemen.

Van mijn Z3 van 1997 brand steeds de 30A zekering van mijn electrische ramen steeds door. Krijg het probleem niet gevonden. Iemand ervaring met dit probleem? Heeft iemand suggesties waar het het probleem moet zoeken?

Verneem het graag.

Mvrgr Walther 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.