Ga naar inhoud

Chip Tuning / Optimalisatie


Bossie

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij hebben een aantal jaar geleden onze toenmalige BMW 318D (2002) laten chip tunen.

Dit leverde de auto een aantal voordelen op.

Één daarvan was, dat de BMW vwb afstelling, als 'herboren' uit de tuning kwam.

Ook het dieselverbruik was optimaal geworden. Hier hebben we lang plezier van gehad.

Nu hebben we een mooie Z3 1.8 uit 1998.

Loopt als een zonnetje, maar chip tuning zou hem waarschijnlijk optimaal kunnen afstellen(?)

Heeft iemand ervaring met chip tuning voor deze motor?

Hij heeft nu 108.000 km gelopen.

Zgn. map tunen kan volgens mij ook, maar dan worden de instellingen dmv een computer geoptimaliseerd.

Heeft iemand daar ervaring mee (voor de 1.8 uit 1998)?

  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Dank voor de tip, ga ik zeker doen!

Zijn er verder ook positieve ervaringen te melden van forumleden met een soortgelijke motor?

Geplaatst:

even zoeken

bottom line: chiptuning van een atmosferische 1.8 bezine gaat je niet de winst leveren die je bij de geblazen 2 liter diesel van je 318d hebt gekregen.

Geplaatst:

Verwacht er niet te veel van:

Check maar even bij Ostman

Serienwerte

Hubraum in cm3 1796 cm3

Nennleistung in KW/PS 85KW / 115PS

Nennleistung bei U/min 5500U/min

Nenndrehmoment in Nm 168 Nm

Nenndrehmoment bei U/min

3900 U/min

Höchstgeschwindigkeit in km/h 194 km/h

Verbrauch Stadt 10.9l

Verbrauch Bahn 5.9l

Optimierung Motorsport

Hubraum in cm3 1796 cm3

Nennleistung in KW/PS 94KW / 127PS

Nenndrehmoment in Nm 185 Nm

Nenndrehmoment bei U/min

3900 U/min

Höchstgeschwindigkeit in km/h 199 km/h

Verbrauch Stadt 10.7l

Verbrauch Bahn 5.7l

Kosten chiptuning bedragen al snel ca. € 600,- hetgeen je door lager brandstofverbruik niet goed gaat maken. Sterker nog, bij inruil is je auto veelal minder waard.

Zoek je meer vermogen, dan kan je beter je Ztje inruilen.....

Geplaatst:

Nee, het gaat zeker (nog) niet om meer vermogen, maar optimale afstellingen.

Ik zal het er voorlopig bij laten.

Echte voordelen zijn er blijkbaar niet te melden.

Dank jullie voor de reacties.

Geplaatst:

Jawel. Motor loopt lekkerder :wub:

En iedereen die zegt datje het niet merkt ... eerst laten doen ;-)

Vanuit de theorie een argument voeren is leuk, maar ... praktijk zegt alles.

i.a.w. meten = weten.

Mja. Het is en blijft wel een (ouder) 1.8 Blok.

Of het aangeraden is ... dat is wat anders, die afweging moet je voor jezelf maken :m:

Geplaatst:
i.a.w. meten = weten.

i.a.w. :wub: ?

Heb je het gemeten? Ik ben dol op vergelijkende grafiekjes...

Geplaatst:

Zwaar overdreven naar mijn mening wat Ostmann suggereert. Ik kan volgens hen met mijn Z4M na tuning 292 km per uur halen. Is onmogelijk om met slechts chiptuning dit te realiseren.

Verwacht er niet te veel van:

Check maar even bij Ostman

Geplaatst:
Zwaar overdreven naar mijn mening wat Ostmann suggereert. Ik kan volgens hen met mijn Z4M na tuning 292 km per uur halen. Is onmogelijk om met slechts chiptuning dit te realiseren.

Een Z4 heeft een zesde versnelling, als je bij de M de begrenzer eraf haalt (das allemaal software) kan die zomaar een flink hogere top krijgen.

Ik weet niet of de bakverhouding van een Z3M hetzelfde is als van mijn Z3 3.0, maar die laatste zit bij 250 praktisch in de toerenbegrenzer bij 6000+ toeren. Dat de Z3M volgens Ostman "slechts" 280 haalt zonder begrenzer zou dan ook zomaar kunnen.

Geplaatst:

Idd maar bij een kleine 280 houdt het echt wel op. De Z3M zal dit sowieso niet halen

Een Z4 heeft een zesde versnelling, als je bij de M de begrenzer eraf haalt (das allemaal software) kan die zomaar een flink hogere top krijgen.
Geplaatst:
Idd maar bij een kleine 280 houdt het echt wel op. De Z3M zal dit sowieso niet halen

Zegt iemand die nog nooit harder dan 250 km/p uur heeft gereden. :angry: Een pakketje opsturen is al lastig voor hem :wave:

Geplaatst:
i.a.w. :angry: ?

Heb je het gemeten? Ik ben dol op vergelijkende grafiekjes...

Dynobut grafiek :wave:

-------------------------------------

Plezier zonder chip: |||

Plezier met chip: ||||||||||||||

-------------------------------------

Tractioncontrollampje aanslaan:

Zonder chip: soms

Met chip: vaak

-------------------------------------

Smile meter bij 7000 rpm:

Zonder:

Met: ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

-------------------------------------

Zoiets? Maar de chip is met eenzelfde motor getest op 265pk. Qua vermogen geloof ik dat, het koppel is in iedergeval een stuk hoger.

Nu ben ik iemand die het verschil ook echt wil zien, en dus zijn er wat vergelijkende tests geweest en ja, de Z4 trekt duideljk harder na chip.

En de Z4 trekt in z'n zes (0.85 ratio dus overdrive) ook nog redelijk ... kon er in iedergeval 240 in blijven rijden zonder terugval. De acceleratie tijdens de pizzarit was natuurlijk wel beter in 5.

Dan ga je idd wel redelijk hoog qua toeren ... maar de auto had het er niet zwaar mee :angry:

Geplaatst:
-------------------------------------

Smile meter bij 7000 rpm:

Zonder:

Met: ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

-------------------------------------

Vooral deze doet de grijnsspieren rekken...

Geplaatst:
Vooral deze doet de grijnsspieren rekken...

Omdat ie zonder chip de 7000rpm niet haalt :angry:

Maar al had ik er geen vermogen bij, het beter en langer kunnen doorhalen is echt lekker, dat geluid is zooooo lekker :wave:

Geplaatst:

Zoals al gezegd, als je met een 1.8 meer vermogen zoekt, lekker doorsparen voor een 1.9, 2.8, 3.0 of M. Optimaal afstellen? Zou BMW ze af fabriek niet al optimaal afleveren? Veel van de bij chiptuning geclaimde vermogenswinst op atmosferische motoren wordt behaald door de toerental begrenzer op te hogen. Daar heb je in de praktijk dus niet zo veel aan, behalve misschien een wat kortere levenduur van je motorblok. Als je met chiptunen al echte vermogenswinst wil behalen dan zul je meer aanpassingen moeten maken (inlaat/uitlaat, e.d.) en dan motormanagement op maat programmeren. En dat kom je met 600 euri niet zo ver.

Chiptunen maar bewaren voor die turbo motoren dus.

Geplaatst:
Een Z4 heeft een zesde versnelling, als je bij de M de begrenzer eraf haalt (das allemaal software) kan die zomaar een flink hogere top krijgen.

Ik weet niet of de bakverhouding van een Z3M hetzelfde is als van mijn Z3 3.0, maar die laatste zit bij 250 praktisch in de toerenbegrenzer bij 6000+ toeren. Dat de Z3M volgens Ostman "slechts" 280 haalt zonder begrenzer zou dan ook zomaar kunnen.

280 zou goed kunnen. de z3m haalt 255 (begrensd) op ongeveer 6.800 toeren.

Geplaatst:

Zoals wel vaker gezegd (ook hier weer) is BMW een motoren fabrikant die zijn motoren al redelijk goed benut, maw er al zoveel mogelijk uithaalt. Als je nou een Volvo neemt waarbij de motor echt gemapped is op comfortabel rijden, dan kan ik me voorstellen dat je daar nog wat uit kan halen BMW motoren zijn van zich zelf al behoorlijk sportief. Idd met diverse hardware tunig (inlaat en uitlaattraject) kan je nog wel wat doen maar dan ben jemet je chiptunign alleen maar het management aan het aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Kortom veel geld voor weinig resultaat.

Een chip die je 15 pk wintst oplevert en 600 euro kost, kost je dus 40 euro per pk.

Als je nou een 1.8 hebt met een waarde van 8000-10000 en je gaat deze intruilen voor een 2.8 (waarde 10000-12000) dan ben je een goedkoper uit. En krijg je de standaard extra's van een 2.8 er gratis bij.

Geplaatst:

Waarom chiptuning misschien van enig nut kan zijn bij een atmosferische motor:

De autofabrikant produceert grotendeels massaproducten die overal in de wereld dienen te werken. Ook onder de meest barre omstandigheden. Fabrikanten houden dan ook rekening met sterk wisselende brandstofkwaliteiten en slechte onderhoudsbepalingen. In Europa zijn de brandstoffen en motorolie van uitstekende kwaliteit en wordt onderhoud goed uitgevoerd. Dat geeft ruimte voor chiptuning met behoud van levensduur. Ziptuning is een onderneming die voor u een maatproduct aflevert welke geschikt is voor het dagelijks gebruik in Nederland en de rest van Europa. Dit maatwerk is iets wat een fabrikant immers nooit voor u zou kunnen doen, dat zou een auto te duur maken.

Maar ik zou persoonlijk het geld gewoon in de pocket houden en besteden aan andere leuke dingen...

Geplaatst:

Ik ook.

Daarom gewoon bij Roodkapje laten tunen :thumbup: (dan weet je op z''n minst dat het goed gaat... op het volvo-forum ook veel horrorverhalen over Zip-tuning gelezen, daar zijn ze meer fan van European-tuning en Hartog Tuning)

Geplaatst:

Heb mijn lease Focus toevallig bij Ziptuning laten chippen en ik kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben. Heb hem laten tunen na 1000km en de auto staat nu op 170000. Geen extra olieverbruik of iets dergelijks, alleen de standaard beurten. In januari krijg ik mijn nieuwe lease auto(Megane 1.5dci 110pk Limitee Bose) en die gaat er direct weer naar toe.

Maar goed een turbomotor laten chippen biedt veel meer resultaat dan een atmosferische motor. Beter 1.8 verkopen en een 6 cilinder kopen als je meer vermogen wilt. Maar dat is mijn mening.

Geplaatst:

Wel grappig om als argumentatie/onderbouwing van waarom chippen zinvol zou zijn een complete tekst van ziptuning zelf aan te halen.

Nee, maar nu ben ik om hoor. :schater:

Geplaatst:
Wel grappig om als argumentatie/onderbouwing van waarom chippen zinvol zou zijn een complete tekst van ziptuning zelf aan te halen.

Nee, maar nu ben ik om hoor. :schater:

Als deze reactie voor mij bedoeld is.... lees mijn stuk nog eens en probeer dan nu begrijpend te lezen.

Ik heb geen ervaring met ziptuning, ik haal niemand over en geef op het laatst aan dat je beter je geld in je portemonnee kan houden. Ik geef alleen aan dat optimalisatie naar omgevingsomstandigheden een argument kan zijn dat chiptuning nut kan hebben. Ik "quote" de tekst om aan te geven dat het gekopieerd is. Wat is hier nu grappig aan?

Geplaatst:
De autofabrikant produceert grotendeels massaproducten die overal in de wereld dienen te werken. Ook onder de meest barre omstandigheden. Fabrikanten houden dan ook rekening met sterk wisselende brandstofkwaliteiten en slechte onderhoudsbepalingen. In Europa zijn de brandstoffen en motorolie van uitstekende kwaliteit en wordt onderhoud goed uitgevoerd. Dat geeft ruimte voor chiptuning met behoud van levensduur.

Het is niet alleen een verkoop argument maar nog onzin ook als je het mij vraagt. Wat ze in feite zeggen is als je dingen als de pingelsensor en de brandstof filter zou weghalen/uitschakelen, dat er dan een ruimte zou onstaan voor optimalisatie/tuning. Dat zie ik ff niet. Wat voor motorische restricties zouden er dan zijn die puur zijn voor het functioneren onder die zg barre omstandigheden?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.