Ga naar inhoud

Waarop te letten bij aanschaf navigatie systeem


Aanbevolen berichten

Ik zelf heb geen ervaring met Mac's, maar dat moet niet veel terzake doen.

Je meldt, dat de routes voor TomTom zijn gemaakt. Dan zul je ze eerst naar het Garmin GPX formaat om moeten zetten.

In dit topic is al eerder over "routeconverter" iets gezegd. Hieronder vindt je de link naar de downloadpagina, waar je de versie voor de Mac kunt downloaden.

Verder heeft Tyretotravel een soortgelijk programma, maar geen Mac versie. Wel op een Mac te gebruiken, maar dan dien je een Windows emulator te installeren.

Geen idee hoe dat dan werkt, want zoals gezegd, werk ik alleen met Windows.

Echter mijn ervaringen met routeconverter zijn niet altijd even best. Routes worden niet altijd goed getoond. Heb daartoe wat routes van diverse gps-sites gehaald, die de routes in verschilende bestandsformaten, zoals ITN, GPX, RTE en GDB, aanbieden. De ITN in routeconverter geopend en de GPX in Mapsource/Basecamp.

En dan zie ik in routeconverter toch verschillen, zoals een stukje weg, dat heen en terug moet worden gereden, enzovoort, maar wat niet in Basecamp aanwezig is. Routecoverter heeft de mogelijkheid de route te verleggen, dus dat kan een oplossing bieden. Maar dan heb je eigenlijk een fysieke kaart nodig van de route om te weten wat je doet.

Wat je in routeconverter wel krijgt zijn alle routepunten als tekst. Hoewel veel werk, kun je dit gebruiken om zelf de route in Basecamp te maken. Helaas komt daar weer de beperking van TomTom naar boven. Die kan maar 50 routepunten aan. Dus als je een lange route hebt, wordt het een beetje gissen of je dan in Basecamp gemaakte route wel de juiste is.

Ik heb een ITN route ook met Tyretotravel software geconverteerd naar GPX. En ook daar is het gebrek aan routepunten de bottleneck. De geconverteerde route wijkt op meerdere delen in de route af van de GPX route. Welke de juiste is, weet alleen de maker van de route.

M.a,w, mijn conclusie is, dat er eigenlijk geen 1 op 1 conversie mogelijk is. Alleen een echte kaart van de route kan je helpen de route te maken, zoals door de maker bedoelt. Maar mogelijk kan iemand anders op dit forum wel de perfecte oplossing aandragen.

Ik heb alleen ervaring met Garmin. Gisteren nog een tourrit gemaakt en om onafhankelijk te zijn van welke instellingen in Basecamp en toestel ook, heel veel routepunten in de route moeten aanbrengen om de Garmin te dwingen de wegen te volgen, die ik wil. Maar dat accepteert Garmin. Voor mij dus geen TomTom. Te beperkt.

http://www.routeconverter.de/releases/en

Link naar reactie

^Dank je voor je uitleg. Ik zal er mee stoeien, ik heb de routepunten als tekst gebruikt om in Basecamp te plaatsen maar na 2 uur schele ogen opgegeven.

Ik ben benieuwd of het jou wel lukt als je de Jubileumrit van Rit Ridder wilt bekijken( laatste blz. ) en in Basecamp wilt zetten met Windows.

Ik krijg van de motormaten de routes in GDB of GPX bestand binnen en heb verder geen ervaring.

Link naar reactie

Wat je moet doen is het volgende:

Ga naar de pagina van het topic waar deze routes staan (pag. 6).

Klik niet met linker muisknop, want dan krijg je alleen maar tekst.

Dus klik met de rechtermuisknop op de link. Dan opent een venster met diverse mogelijkheden. Kies dan voor: Koppeling opslaan als....

Dan opent een volgend venster waar je de route ergens op je pc kunt opslaan. Dat is de goede GPX file, die je in Basecamp kunt openen.

Doe je dat, dan zie je alleen maar rechte lijnen tussen de routepunten. Even laten herberekenen en de route staat er.

Opnieuw is de vraag of de maker exact deze route heeft gemaakt. Er staan vanwege de beperking van TomTom maar maximaal 50 punten.

Nu zijn deze routes kort, dus zal het verschil wel meevallen. Maar als je wat met de instellingen van Basecamp gaat spelen, zul je de nodige veranderingen in de route zien.

Heb de routes even in Mapsource bekeken en zie dat de conversie (van TomTom naar Garmin) ook hier bepaald niet vlekkenloos is. Ook hier rare heen en weer stukjes en niet logische lussen.

De opmerking in dat topic, dat de Garmin routes goed zouden zijn, is echt onzin. Kijk maar eens goed. Op een flink aantal punten in de route gaat de route van de "doorgaande" route af om vervolgens over het zelfde stukje weg weer terug te keren. Ik kan me niet voorstellen, dat dit de bedoeling van de maker is geweest.

Al met al: conversie van TomTom naar Garmin blijft problematisch. Alleen een goede kaart van de geplande route kan je helpen om de geconverteerde routes enigzins gelijkwaardig te krijgen.

Maar zoals ik al eerder schreef, is er mogelijk iemand die een echte oplossing kent en die met ons wil delen.

Link naar reactie

Nog even een aanvulling.

Als je de GPX bestanden krijgt, zet ze dan rechtstreeks in je Garmin. Dat doe je door de Garmin aan te sluiten via USB en de bestanden dan te kopiëren naar de map: Garmin/GPX op het toestel zelf of op de SD-kaart. Start je de Garmin opnieuw op, dan meldt je Garmin dat er nieuwe info is en of je die wil importeren (althans zo werkt het in de Zumo 550 en 600). Doe dat dan.

Niet door Basecamp laten herberekenen!!!! Want door mogelijk andere instellingen in Basecamp kan de route er toch weer anders uitzien.

aangepast door Zetter
Link naar reactie

@ Zetter Reuze bedankt voor de tip rechtermuisknop. De afwijkingen van de routes die zijn verkregen van iemand anders is een bekend fenomeen ; zeg maar een staartje vd route af en weer terug van een ca 50 meter. Daarom altijd herberekenen en nalopen speciaal hier voor. De heer van JaVaWa Gps-tools heeft hiervoor een programmaatje ENTGLITZEN voor bedacht, die man verdient een Oscar. Ook te vinden op you tube onroute series van Garmin .

Link naar reactie

Ik denk dat entglitzen hetzelfde is als "de-flag" Ik ben daar geen voorstander van, want als je door bijv. een wegomleging van je route af moet wijken herberekend de Garmin de route rechtstreks naar je eindbestemming ook al zet je herberekenen uit. Er is altijd wel een mogelijkheid om alsnog op je oorspronkelijke route terug te keren, maar dat kost de nodige moeite.

Je tip over Javawa neem ik in dank af. Heb even RWtools geïnstalleerd en daarna een ITN route geladen en geconverteert en dat zag er wel goed uit. Geen gekke, wat jij noemt staartjes meer.

Link naar reactie

Kijk bij JaVaWa Gps-Tools naar JaVaWa RTW tools voor de glitches= uitschieters vd route :

JaVaWa RTWtool

JaVaWa RTWtool is een programma waarmee diverse conversies uitgevoerd kunnen worden op routes, tracks en waypoints. Zo kunnen er routes ontdaan worden van de "vlaggetjes", routes geconverteerd worden naar tracks en vice versa, en kan een verzameling van waypoints omgezet worden naar een track of directe route.

Routes en tracks kunnen gefilterd worden om zo het aantal punten per route/track te beperken, en ze kunnen gesplitst worden als ze langer zijn dan een op te geven aantal kilometers. Tracks kunnen ook samengevoegd worden.

Tracks en waypoints kunnen voorzien worden van hoogtegegevens, en tracklogs kunnen ontdaan worden van gekke "uitschieters".

Bij routes kunnen viapunten die per ongeluk net naast de weg gezet zijn automatisch gecorrigeerd worden.

Routes en tracks kunnen geconverteerd worden naar een serie waypoints in een POI-bestand; naar keuze in een vorm vergelijkbaar met de Hermanizer.

Verder kunnen routes en tracks omgezet worden naar koersen t.b.v. de Garmin Edge, met daarbij de mogelijkheid om automatisch koerspunten te genereren die je waarschuwen voor scherpe bochten in een track of voor de afslagen in een route. Ook kunnen waypoints omgezet worden naar koerspunten.

Tenslotte zijn er ook conversiemogelijkheden voor TomTom, Google Earth, een webkaartje, zeer uitgebreide mogelijkheden voor tekstbestanden (CSV/TXT) en ondersteuning voor "geocoding" en "reverse geocoding" (coördinaten zoeken bij adressen en vice versa).

Routes, tracks en waypoints kunnen afzonderlijk van elkaar geconverteerd en/of bewerkt worden, en zowel de invoer als het resultaat kan op een kaart weergegeven worden.

Er is nog heel veel meer te zien van deze MR.GPS leerzaam voor de niet Garmin kenners.
Link naar reactie

Er is nog heel veel meer te zien van deze MR.GPS leerzaam voor de niet Garmin kenners.

Met dank voor je informatie. Dacht al redelijk wat kennis te bezitten, maar dat is duidelijk toch beperkter dan ik dacht :blink:

Ga dan ook eens flink grasduinen in al dat speelgoed van Javawa.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

@ Zetter

Met rechtermuisknop krijg bij download nog steeds txt, ook met ctrl knop ingedrukt zie ik wel txt verdwijnen maar bij openen vd download staat er weer txt.

Word er gek van iemand met een Mac en oplossing???

Link naar reactie

Helaas heb ik geen ervaring met het Apple OS. Zoals ik eerder schreef rechts klikken en dan kiezen voor: Koppeling opslaan als.... Maar ik weet niet of Apple dat anders noemt. In windows wordt daarmede het GPX bestand opgeslagen zoals het moet. Mogelijk dat iemand met een een MAC je de juiste functie hiervoor kan vertellen. Iemand op dit forum zou dit toch wel weten, toch?

aangepast door Zetter
Link naar reactie

Als je hem opslaat op de Mac, wordt het idd een txt bestand. Open finder, klik op het bestand, Archief, Toon Info. Onder Naam en Extensies, kun je de .txt aan het eind weghalen, en voila, je hebt de goede extensie :-)

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Nog even een ander aardigheidje; de Zumo 390 en 590 beschikken over de feature 'curvy roads'. Hij zoekt dan extra bochtige wegen uit. Ook heel leuk om te rijden met je Z natuurlijk..

Link naar reactie

Volgens mij is het de TT Rider.

Ik gebruik op m'n quad de Garmin Zumo 390 LM (590 LM werd gestolen) en de curvy roads werken met name in Duitsland erg goed. De BMW Navi in de auto is voor dagelijks gebruik goed zat. Resolutie zou wat hoger mogen maar goed. Voor die enkele keer dat ik een kant een klare route rij neem ik de Zumo wel mee...

DSCN1646_zpsc9467046.jpg

aangepast door Partagas
Link naar reactie

Met een goede smartphone met voldoende geheugen (nodig 4 a 5 Gb) kan je voor €50 app Sygic downloaden. Werkt perfekt, veel mogelijkheden en automatische updates.

Echter, kan iemand mij vertellen of en hoe voorgeprogrammeerde routes ingeladen kunnen worden...?

Link naar reactie

Jos, je kunt routes vanaf je pc in de map sygic/res/itinerary zetten en dan zie je de route bij de favorieten terug. Ik had laatst Europa compleet met lifetime updates voor 20 euro

aangepast door duikie
  • Like 1
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Als je routes wilt gaan rijden (gdb) zou ik nog maar eens op internet rondneuzen want het blijkt niet bij alle nuvi's te werken..

Reactie gevonden op internet:

Ik ben volkomen het spoor bijster!!

Tot nu toe heb ik altijd een Garmin gehad, die routes via o.a. GPS-tracks overnam als gdb-bestand en deze in de Nuvi 510 importeren.

Nu heb ik hem achteloos verkocht en loop ik tegen het volgende aan: Bij Waypoint Vessem zegt men, dat tegenwoordig Basecamp wordt gebruikt en geen Mapsource meer.

Verder zeggen zij, dat de meeste Nuvi's niet meer geschikt zijn voor het importeren van routes.

Ook de 2495lmt en 2595lmt niet, maar wel de 2497lmt en 2597lmt. Bij de importeur zegt men dat het wèl kan, maar tot max. 29 punten.

Waypoint noemt bij de ...97lmt's dat de harde punten max. 29 stuks kunnen zijn en de zachte punten mogen er héél veel zijn.

Ik weet het niet meer en wil geen miskoop doen. Wie kan mij helpen???

Link naar reactie

Mijn garmin nuvi is naar de kl**te (geeft de geest gegeven) ,

Wat doet hij niet meer?

Misschien helpt een paar dagen aan het originele laadsnoer hangen. (het kan best aan je accu liggen; die zijn te vervangen)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.