Ga naar inhoud

Waarop te letten bij aanschaf navigatie systeem


Aanbevolen berichten

  • 5 maanden later...
  • 3 maanden later...

Zo. Ik ben toe aan een nieuwe TomTom, heb ik besloten.

Vanmiddag is de zuignap van mijn GO 710 kapot gegaan. Nou is op Marktplaats wel een nieuwe te vinden, maar ja... kost weer een paar tientjes en dat lijkt me niet meer de moeite voor een ding van zo'n vijf jaar oud, met even oude kaart.

Ik wil wel weer een TomTom, aangezien ik de afgelopen jaren allerlei leuke routes heb opgeslagen als .itn-bestandjes voor Tom Tom.

Heeft iemand hier nog verstandige tips over welke het zou moeten worden? Ik denk dat ik maar gewoon de goedkoopste neem eigenlijk. Ik hoef geen live file informatie, want ik rij toch zelden of nooit met de auto in de spits. Ik wil gewoon van A naar B kunnen rijden, plus leuke routes. :)

Link naar reactie

Hmm ja, maar ik vind nergens duidelijk aangegeven welke het wel of niet kunnen. Het is wel een belangrijk punt.

Edit: het blijkt dat de nieuwe modellen dit geen van allen kunnen. Ze kunnen een route plannen langs maximaal vier punten. Wat een achterlijk systeem. Nou, dan moet ik toch maar een nieuwe zuignap kopen. :muur:

aangepast door Individual
Link naar reactie

Het schijnt te maken te hebben met het voorkomen van illegale kaarten. In de oudere modellen TomTom heb je rechtstreeks toegang tot het geheugen van het apparaat en kun je dus naar believen bestandjes toevoegen en verwijderen. Daardoor kun je makkelijk routes toevoegen aan het itn-mapje, maar het maakt het ook vrij makkelijk om een illegale kaartupdate erop te zetten.

In de niewere modellen is is het geheugen volledig afgeschermd en kun je alleen via MyTomTom bepaalde wijzigingen aanbrengen, zoals kaartupdates, extra stemmen, POI’s, etc. Dit zijn dus met name dingen die TomTom je tegen betaling aanbiedt. Je kunt geen ‘eigen’ bestandjes toevoegen, zoals routes. Ik lees dat dit wellicht met een volgende software-update weer als feature wordt toegevoegd, maar niemand weet of - en zo ja wanneer - dat zal gebeuren.

Link naar reactie

Ik zou toch gewoon gaan voor een Garmin Nuvi 1490T

X2.....goed werkend apparaat...mooi groot schrem....dun.....mogelijkheid om routes op het apparaat te zetten (10 stuks)....gratis mapsource om routes te maken.

Met lifetime update altijd gratis nieuwe kaarten voor de levensduur van het toestel

Grroeten

Ad

Link naar reactie
  • Administrator

Jeroen, alle nieuwe TomTom's hebben geen reisplanner! Je kunt beter een nieuwe zuignap kopen of een 2e hands TT930 of TT940 scoren via MP. De TT930 heeft als voordeel dat je daar ook een TMC antenne op aan kunt sluiten zodat je file en mobiele flitsinformatie doorkrijgt. Of, als je over een Android foon beschikt, Sygic erop zetten. Werkt ook super!

Edit: ik had ff niet verder gelezen... je was er zelf al achter gekomen. Waarom neem je geen update abonnement voor een klein bedrag per jaar? Als je jouw TomTom registreert, krijg je regelmatig kortingen op nieuwe kaarten. Zo ben je voor een paar tientjes telkens bij. Ik update meestal 1x per 2 jaar.

Kijk trouwens eens bij de MediaMarkt. Die hebben regelmatig nieuwe zuignappen. Wat je ook kunt doen is een Brodit Active houder bestellen bij PDAshop.nl. Die kosten ook de kop niet en heb je gelijk een ingebouwde lader.

aangepast door BMW-Z-CSi
Link naar reactie

Rob, waarom vertel jij me vandaag steeds dingen die ik net zelf heb gezegd? :P

Ja tuurlijk, als ik deze hou dan kan ik er ook een nieuwe kaart bij kopen. Met de TomTom is op zich niks mis. Het voelt alleen een beetje vreemd om geld te gaan investeren in nieuwe kaarten en zuignappen voor een oud ding. Voor ietsje meer geld heb je een nieuwe. Maar ja, die verrekte reisplanner hè...? :P

Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb zelf de TT930, heb Roodkapje hem ook geadviseerd vorig jaar en die heeft hem toen via MP gekocht. Super apparaat! Zolang de TomTom zelf de geest niet geeft, is 'ie elke euro investering waard.

Link naar reactie

Zo. Ik ben toe aan een nieuwe TomTom, heb ik besloten.

Dat is dan een verkeerd besluit.

Een TT is zoooooontzettend 2010 en ouder en past nostalgisch nog het best bij een Z3.

Die TT routes kun je gewoon exporteren als GPX bestanden en in Mapsource omzetten naar Garmin files.

Link naar reactie
  • Administrator

Dan moet ik maar heel zuinig zijn op mijn TomTom XL :)

Mijn kaarten zijn ook eigenlijk te oud, maar effe misschien een domme vraag?

Koop je dan een nieuwe kaart eenmalig of hang je aan een soort jaarabonnement vast?

Roger

aangepast door Scorpion
Link naar reactie
  • Administrator

Je registreert en wacht af tot ze een actie hebben (meestal voor de zomer/winter). Dan koop je voor bijv. € 50,00 een jaar abonnement met meestal 3 maanden extra en krijg je 4-5 updates.

Link naar reactie

Mwahhh, ik heb een Tom Tom 630 en krijg voor 69 euri all in kaart updates (4/5) en flitslocatie updates iedere maand. Ik was een Garmin gebruiker, maar deze was wel erg vaak het spoor bijster omdat hij niet te hoog gemonteerd zat in de :m: . Daarna overgestapt op de Tom Tom en die semi vast laten monteren (Roodkapje) op de midden console.

Ondanks de updates snapt de Tom Tom nog niets van de omgeving Utrecht en de tunnels daar, maar voor de rest heb ik een hoop lol van het ding en bevalt me prima. Geen Traffic informatie omdat ik zelden of nooit in de spits rij....... :lol:

Hieronder ff een plaatje....

olie-temp.jpg

Link naar reactie

Hij snapt gewoon niet dat de tunnels open zijn, als ik naar mijn dochter rij (ondiep) begrijpt hij het wel, maar bij de tunnel zit tie op de verkeerde (oude) weg richting amsterdam :muur:

Link naar reactie
  • Administrator

En voor dat geld koop je bij Garmin een live-time update, dus 4 keer per jaar de nieuwste kaarten jaar in jaar uit

Zo ken ik er ook nog wel een paar :)

Kun je op de Garmin tegenwoordig al omgezette DVD tjes afspelen?

Link naar reactie
  • Administrator

Maar ik snap dus niet dat er kennelijk verschillen zijn tussen jouw standalone TomTom en mijn TomTom voor de iPhone. Maar afijn, zal wel weer worden gefixt in een nieuwe update. :)

Zal met de ontvanger te maken hebben.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.