Ga naar inhoud

CP600BMW forumsupport/info thread


Bmtouring

Aanbevolen berichten

In het aanbod thread: hier is reageren niet mogelijk, maar hier wel. Bedoeld voor gebruikers maar uiteraard zijn alle vragen over de CP600BMW te stellen.

Vriendelijk verzoek om een eigen thread te starten over het wel of niet goed/nuttig/aangenaam/beter zijn dan/etc zijn ervan. Daarin ben ik A ) niet objektief en B ) niet erg geinteresseerd ;)

Vooralsnog kunnen vragen over de NaviZoom natuurlijk ook hier gesteld worden.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ik heb ook even een filmpje gemaakt over hoe eea er op een z4 van 2004 uitziet:

Op het moment dat je een nummer skipt (of cd skipt), zie je de info uit de id3 tag (1e 7 letters ofzo). Na een aantal seconde verdwijnt die melding (en zie je het 'cd nummer).

Druk je daarna 1x op de betreffende cd toets (het nummer wat je afspeelt staat dus bijv onder cd 6), dan zie je de mapnaam (1e 6 letters daarvan in hoofdletters) waar die instaat (zonder spaties heb ik gemerkt)). Dat zie je bijvoorbeeld als het nummer 'even better than the real thing' van U2 speelt en ik druk 1x op toets 6. Dan komt er 1991AC te staan. De betreffende map heet '1991 Achtung baby'.

Bij de z4 (iig de 2004 versie) krijg je niet in het zwarte gedeelte een opsomming van de namen van al je hoofdmappen te zien (zoals in het

van BMtouring). Voor zover ik heb kunnen achterhalen kunnen de radio's van de vroegere z4's dat niet (het lukt mij iig niet). De latere radio's, vanaf 2005(dus met mp3 mogelijkheid) kunnen dat denk ik wel. Die kunnen bijvoorbeeld ook in het zwarte vlak de radiovoorkeuzezenders weergeven die je onder de knoppen hebt geprogrammeerd.
Link naar reactie

meen je dat?

Ik heb het dus over de meldingen in volgende 2 plaatjes waar ik pijltjes bij heb gezet:

mappen1.jpg

mappen2.jpg

Zijn dat de weergaven die je in je ini bestand stopt? (dus na cd1=....)

Dat heb ik er namelijk wel ingezet.

Weet je wellicht ook hoe je die firmware dan kan updaten?

Op mijn navi zelf heb ik wel de laatste firmware (v32; ongeveer een half jaartje geleden eropgezet), maar kennelijk is dat dan niet gelijk ook voor je radio / controller.

Wat is de productiedatum (leverdatum) van jouw Z4? (de mijne is van 4/2004)

Link naar reactie

yep

die dus

de mijne is van productiedatum (das geen leverdatum)iets van 07 2003

op kenteken in februari 2004

als je je vin even meld dan kan ik het voor jouwe zo zien IN MN ETK!

voorzover ik weet heb ik de op 1 na laatste firmware op de cp600 de allerlaatste (was dat niet een beta)die deed niet wat er van verwacht werd geloof ik.

frank weet t vast precies

die firmware kun je simpel updaten ,even downloaden van de cp site en dan in een bestandje genaamd update op je kaartje zetten en de cp opnieuw opstarten

lees even je handleiding daarvoor.

Link naar reactie

Als ik mij niet vergis hebben jullie allebei dezelfde firmware. (versie te controleren middels SDLOG=1 in je ini bestand, dan staat in het logbestand de versies)

Hier staat altijd de laatste firmware.

Hebben jullie wel dezelfde radio en software versies (via settings menu en dan 'menu' ingedrukt houden te controleren)? want daar zijn er erg veel van. Of andere hardware fabrikant, komt ook voor.

Mijn filmpje is van de BM54 uit 2001/2002 en de firmware van de CP600BMW was toen nog een van de eerste beta's. Pas in de laatste (630) is het blijvend tonen van de ID3TAGs in het navigatiescherm gekomen.

Link naar reactie
als je je vin even meld dan kan ik het voor jouwe zo zien IN MN ETK!

oeh, vin kan ik pas na het weekend opzoeken (zit nu op een andere plek dan waar m'n z4 en papieren zijn :rolleyes: ). Wat is ETK overigens?

Mijn filmpje is gemaakt met de laatste firmware (0630) en ibusfirmware (0803) van maintronic (maar eerdere firmwares gaven hetzelfde beeld)

Het blijvend tonen van de id3 tag werkt bij mij dus nog niet. Bij jou wel Sander?

Maar wat komt eigenlijk precies in dat zwarte vlak te staan?

Dat is toch datgene wat je in je .ini invult achter parameters cd1=.... etc? (dus 'statische' informatie)

of komt daar 'interactieve' informatie te staan? (een deel van een id3 tag of welke sub/sub map je zit oid)

Link naar reactie
  • Administrator
Wat is ETK overigens?

"Elektronischer Teilekatalog", waarvan Sander vindt dat iedere rechtgeaarde BMW liefhebbert een kopietje thuis moet hebben liggen ... :schater:

Link naar reactie
  • 2 weken later...
als je je vin even meld dan kan ik het voor jouwe zo zien IN MN ETK!

mijn vin is wbabt51060lr90594

Toch raar dat er bij jou wel wat komt te staan en bij mij niet. Het schermpje zelf is wel goed; bij navigatie krijg ik op die plek uiteraard gewoon beeld, dus de pixels zelf werken wel. En alles is voor zover ik weet af fabriek geleverd.

Link naar reactie

nou,

Vandaag een nieuwe beta firmwareupdate van Frank (Bmtouring) gekregen, en m'n mond viel open van verbazing:

displaynw.jpg

tagweergave! :muur:

Ik was er dus vrijwel zeker van dat het een hardware(firmware)matig probleem van òf de schermelectronica òf de radioelectronica zou zijn aangezien Sander wel gewoon titelweergave had, en dat er dus een verschil moet zijn tussen mijn radio/scherm en de zijne.

Maar kennelijk hebben ze er bij maintronic toch iets gevonden dat het probleem oplost :muur:

Maar dan vraag ik me af: Sander, krijg jij bij radioweergave in dat vlak ook dingen te zien? (bijvoorbeeld zenders die je daar onder voorkeuzeknoppen hebt zitten?)

Bij mij is dat vlak dan voor zover ik weet altijd zwart (ik luister eigenlijk nooit radio :blink: )

Apart geval, maar nu dus (voor mij althans) opgelost. Mijn dag is weer goed (was al goed, nu nog beter :schater: )

Link naar reactie

Waarschijnlijk hebben jullie verschillende interne software versies. En doordat er nogal wat reverse-engineered moet worden om iedereen (met alle versies en varianten) gelijkwaardig te kunnen verzorgen van de TAG weergave, kan het soms wat geduld vergen.

In de basisfunktionaliteit (zonder tag weergave, met lijstje in je navi scherm) werkt het eigenlijk met alle varianten al lang. Maar het weergeven van de TAG's in de diverse displays en vooral middels de juiste opdrachten per software versie i.c.m. hardware versies is een aardige kluif gebleken. Toch is nu wel bijna alles gedekt, jouw 'geval' :blink: is een van de meest aparte.

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

De laatste tijd komen er gelukkig weer wat prachtige Z4's in de straat.

Voor diegenen die geen wisselaar hebben kun je zelf kijken of er al wel bekabeling voor ligt.

Hier (foto van een eind 2003 Z4 met business CD) kijk je tegen het schutbord aan tussen achterbak en stoelen. De bodembekleding is teruggeslagen en de schutbordbekleding opgetild. Het vak waar de wisselaar achter zit is hier te zien. Op deze foto zit er een plastic bakje, deze Z4 rijder heeft twee keer zoveel opbergruimte want er zit geen wisselaar in. Ik had het de eerste keer niet gezien maar bij het bekijken van de radio zag ik dat er wel degelijk iets was aangsloten. Dus nogmaals achterin gekeken en het bleek dat bij de pijl de kabeltjes onder dat plastic bakje vastgeplakt zaten.

op de foto zijn de kabeltjes dus losgetrokken. Voldoende lengte om de CP600 rechts achter de bekleding te leggen. Wil je 'm liever in het metalen frame links hebben (als je die hebt) dan moet je ze uit de kabelboom plukken. De wisselaarkabels lopen mee met andere kabels naar links.

z4kabels-vi.jpg

oh, en nog een plaatje van het ventilatierooster omdat het handig is om te weten hoe dat ding vergrendeld zit:

z4ventilatie-vi.jpg

dwars door de spijltjes met een kleine schroevendraaier het metalen lipje omlaag drukken. Als je het voor het eerst ziet druk je 'm omhoog om los te maken maar dat helpt dus niet.

  • Like 1
Link naar reactie

Ja het verbaasd mij ook nog wel eens. Soms is het een poosje E38's die upgraden. Dan een poosje X5. Tussendoor E39 en E46. En af en toe een paar ZZZZ's.

Meestal nieuwe eigenaren die niet eens beginnen aan CD's.

En tot nu toe altijd gekozen voor de achterbak oplossing: achter de bekleding monteren. Of de wisselaar laten zitten en de kabels losmaken uit de boom om zo bij het vak erboven te komen. En waarom ook niet; bijna niemand varieert nog vaak de muziek op de kaart na de eerste maand. Sommigen zelfs een jaar of meer lang niet: die zoeken contact omdat er wat mis gaat bij het afspelen. Dat is altijd een kwestie van de index map weghalen of de kaart eens grondig opschonen door formatteren.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 4 jaren later...
  • Administrator

G

Op 28-10-2010 om 14:16, GuidoK zei:

Wat is ETK overigens?

Grappig om te lezen dat ook Guido ooit als een Z-leek is begonnen. Inmiddels kan hij alle ETK-onderdeelnummers van de Z4 dromen :laugh:

Ben trouwens driftig op zoek naar mijn CD-wisselaar kabels, maar tot nog toe niet kunnen vinden. Heb inmiddels maar voor de zekerheid een losse kabel besteld.

Link naar reactie

Ja het jargon en alle duitse afkortingen leren duurt wel even, al kende ik toen denk ik al wel sites als realoem etc.

Ik had toen nl. al een aero diffuser gemonteerd, remmen gereviseerd, wisselaar verwijderd (dus halve interieur eruit, dus kende ik TIS ook al) etc.

Maar je wordt idd niet geboren met die kennis.

 

Na bijna 10 jaar ben ik er trouwens nog steeds niet zeker van of het officieel Elektronischen Teile Katalog is of Ersatz Teile Katalog :laugh:

Beide zijn natuurlijk passend.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik weet nog wel dat toen ik aan het rondkijken was voor een roadster en de keuze nog moest maken (z4/boxster/s2000/slk), ik wel onderzoek gedaan heb in hoeverre er een supportcommunity was (dus actieve fora met veel kennis, de verkrijgbaarheid van service manuals, de verkrijgbaarheid van officiele diagnosesoftware etc), en daarin scoorde bmw toch wel het beste en dat heeft wel meegespeeld met mijn keuze.

Hiervoor had ik al beschikking over een brug en knoeide ik natuurlijk ook al aan auto's (ik had toen als daily een citroen dus dan blijf je bezig....) dus wist hoe belangrijk dat voor mij kon zijn

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.